SEO webteksten schrijven – tips voor goede content

SEO webteksten schrijven – tips voor goede content

Goede webteksten schrijven is een cruciaal onderdeel voor zoekmachine optimalisatie.

Een SEO specialist kan tekstschrijvers opweg helpen voor het maken van goede SEO content.

Hieronder 11 tips voor het schrijven van SEO teksten.

Tip 1: Schrijf voor de bezoekers (niet voor Google)

In eerste instantie is het belangrijk om een goede, wervende en verkopende tekst te schrijven voor de bezoekers. Je moet hen meenemen in het verhalen, hen overtuigen van de oplossing die je aanbiedt, hen leiden naar een volgende stap of actie:

  • Registreren
  • Reserveren
  • Aanvragen
  • Aankopen

Tip 2: ken de juiste zoektermen

Voordat je een goede SEO tekst kunt schrijven, moet je weten welke zoekwoorden klanten gaan gebruiken. Alsook eventuele zoekwoorden combinaties of longtail keywords. Gebruik deze zoekwoorden & zoekwoorden combinatie dan ook doorheen de tekst, in de titel & tussentitels.

Tip 3: Zoekwoorden in de titel

De titel (H1) van je stuk content is belangrijk en de start van je SEO tekst. Probeer het zoekwoord ook in de titel te verwerken. Zorg wel dat de titel nog leesbaar blijft en nuttig is.

Tip 4: Zoekwoorden in de 1e paragraaf

Tip 5: maak de tekst leesbaar

Maak gebruik van tussentitels (H2, H3, JE, …) , opsomminngen, paragrafen en witruimte

Tip 6: voeg media toe

Foto’s zeggen meer dan 1.000 woorden, voeg dus zeker ook (gomprimeerde) foto’s toe aan je content. He je een video die extra toegevoegde waarde geeft? Voeg die ook toe. Zorg voor een aangename ervaring voor je bezoeker.

Tip 7: Link vanuit je content

Kan je in je tekst nuttige links toevoegen naar andere pagina’s op je website? Doe dat dan zeker. Zo maak je zoekmachines duidelijk welke pagina’s relevant zijn en aan welke pagina’s ze meer waarde moeten hechten.

Tip 8: zorg voor een CTA

Met een CTA (call to action) geef je de bezoeker duidelijk aan wat er van hem of haar verwacht wordt. Meestal is er slechts 1 hoofd CTA per pagina aanwezig, maar er kunnen wel ook enkele sub CTA’s zijn.

Zorg er dan ook voor dat de hoofd CTA duidelijker opvalt dan de overige acties.

Tip 9: creëer niet te veel pagina’s

Zoekmachines gaan niet meer op zoek naar pagina’s met exact match keywords. Ze vinden topic pagina’s veel interessanter. Dit zijn pagina’s die over het hele topic gaan ipv geoptimaliseerd zijn voor 1 Keyword.

Heb je verschillende pagina’s over hetzelfde onderwerp? Overweeg dan om die pagina’s te herleiden tot 1 allesomvattende pagina.

Soms is het niet altijd eenvoudig om de keuze te maken alles te herleiden naar 1 pagina of om aparte pagina’s te houden.

Tip 10: Creëer consistent content

Zoekmachines vinden een website of webshop interessanter als er regelmatig nieuwe content wordt toegevoegd. Schrijf je enkele blogartikelen? Voeg ze dan niet allemaal in 1 keer toe, maar verspreid het liever over enkele weken tijd.

Tip 11: update oude content

Content marketing bestaat niet alleen uit het maken van nieuwe content. Ook bestaande content up to date houden is essentieel.

Denk hier ook aan de content op de productpagina’s, categorieën,

Tip 12: Vergeet de meta titel & omschrijving niet

Dit zijn de titel & omschrijving die je in de zoekresultaten ziet (als je zoekt in Google). Deze tekst is het eerste wat de bezoeker ziet en het moet hem of haar overtuigen om op jouw resultaat te klikken. Zorg voor een relevante & aantrekkelijke titel & omschrijving.

Tip 13: met SEO teksten alleen kom je er niet (meer)

Om je webpagina goed te laten scoren in Google is een sterke tekst niet (meer) voldoende. Er zijn honderden andere ranking factoren die de positie van je pagina gaan bepalen zoals aantal backlinks, snelheid van de pagina, gedrag van je bezoekers, …

Waarom webteksten optimaliseren voor zoekmachines?

Zoekmachines zoals Google kunnen op dit moment enkel goed content ‘lezen’

SEO teksten uitbesteden of niet?

Dat de content op je website van cruciaal belang is, zal je ondertussen wel al weten.

Er veel waarde aan hechten is dan ook een must. Enerzijds om je bezoekers te (bege)leiden doorheen het aankoop proces, maar anderszijds ook voor een goeie ranking in de zoekmachines.

Het is een optie om het schrijven van je webteksten uit te besteden. Maar dat is niet altijd even voordelig of interessant. Hieronder hebben we de voor- en nadelen opgesomd voor het uitbesteden van je SEO teksten.

Voordelen SEO teksten uitbesteden

  • Ideaal als je zelf geen goeie tekst schrijver bent
  • Je hoeft zelf geen tijd te spenderen aan het schrijven van de teksten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *