SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands spreken we dan over Zoekmachine Optimalisatie.
Dit is het verbeteren van een webpagina of website met als doel om meer relevante (gratis) bezoekers te genereren via zoekmachines zoals Google, Bing & DuckDuckGo.
Wat is SEO? de betekenis
SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het is een onderdeel specialisatie binnen online marketing. Seo heeft als doel de vindbaarheid van je website te verhogen.
SEO bestaat uit 4 onderdelen:
- Techniek (Technische SEO)
- Content
- Autoriteit
- Usability (Gebruiksvriendelijkheid)
De 4 onderdelen van Zoekmachine Optimalisatie
SEO of Zoekmachine Optimalisatie kan je opdelen in 4 onderdelen
Techniek of Technische SEO
Hieronder valt de gebruikte software / code of CMS om je website te beheren. Maar ook de laadsnelheid van je webpagina is een bepalende factor.
Content / inhoud
Zoekmachines “lezen” jouw webpagina & beoordelen elke webpagina afzonderlijk. Zorg ervoor dat de teksten op jouw website & zeker op de belangrijkste pagina’s van hoge kwaliteit zijn.
Tip: schrijf geen teksten voor zoekmachines maar houdt er wel rekening mee!
Authoriteit / linkbuilding
Verzamel zo veel mogelijk relevante stemme voor je website in de vorm van backlinks. Andere websites die een link hebben naar jouw website zien zoekmachines als een extra stem. Hoe relevanter die andere website is, hoe belangrijker de stem wordt gezien.
Usability / Gebruiksvriendelijkheid
Wat gebruikers doen op jouw website is ook enorm belangrijk. Het geeft bepaalde signalen door aan zoekmachines dat jouw webpagina wel of niet hét antwoord biedt aan je bezoekers.
Zorg er dan voor dat bezoekers een actie kunnen ondernemen op je website & eenvoudig naar een volgende pagina kunnen doorklikken.
Bezoekers die na het zien van jouw webpagina direct terugkeren naar Google en/of je website direct verlaten zijn geen goede signalen.
Is SEO dood?
Velen denken of claimen dat SEO dood is. Dat je geen positieve effecten meer kunt verkrijgen door het toepassen van een degelijke SEO strategie.
Maar niets is minder waar! SEO is meer dan ooit van toepassing. De strijd om de nummer 1 of position zero is harder dan ooit.
Waarom is SEO belangrijk?
Zoekmachine Optimalisatie zorgt ervoor dat je gratis bezoekers kunt genereren via Google (en andere zoekmachines). In tegenstelling tot betalende kanalen zoals Google Ads & Facebook Ads is SEO gratis.
Als je bepaalde rankings hebt verwezenlijkt, dan zou je hier langdurig resultaat van moeten krijgen.
Als je bij de betalende kanalen de kraan dichtdraait & geen budget meer investeert, dan worden er ook geen bezoekers meer aangetrokken.
Lange termijn resultaten
Vaak wordt er gezegd dat SEO pas op lange termijn resultaat zal brengen. Maar, afhankelijk van de optimalisaties, zijn de resultaten redelijk snel zichtbaar.
Op korte termijn zijn er positieve resultaten te behalen. Maar stelselmatig (op middelange of lange termijn) zullen de posities & resultaten verbeteren.
Wat is het nut van SEO?
Door SEO of zoekmachine optimalisatie toe te passen, verbeter je de posities van jouw webpagina’s bij zoekmachines (zoals Google en Bing). Zo zorg je ervoor dat wanneer potentiële klanten een oplossing zoeken voor hun vraag of probleem, dat jouw website naar boven komt.
Top posities op relevante en winstgevende zoekwoorden zorgen voor gratis bezoekers naar je website. Bezoekers die op jouw website of webshop hopelijk een antwoord vinden op hun vraag en hierdoor kiezen voor jouw product of dienst.
SEO voor beginners
Het doel van Zoekmachine Optimalisatie is om zo:
- relevant;
- snel
- gebruiksvriendelijk
- technisch perfecte
website te maken voor je bezoekers / doelgroep. Maar natuurlijk met de wensen van de zoekmachine in het achterhoofd.
Beginnende SEO’ers, waar moet je op letten?
Als beginnende SEO’er komt er veel op je af. Om direct mee te zijn met alle technische SEO termen & best practises is haast onmogelijk. Daarom raden we je aan om te focussen op:
- Zorgen dat je website mobiel vriendelijk is. Idealiter met een responsive webdesign.
- Zorgen voor relevante & uitnodigende Meta Titels & Meta Descriptions
- Een autoriteit worden in je vakgebied (via link building)
- Het probleem oplossen naar waar je bezoekers achter zoeken
- Relevante content (teksten) voorzien op je webpagina’s.
Verschil tussen SEO & SEA
Binnen online marketing wordt er vaak gesproken over SEO & SEA. Maar wat is het verschil nu?
SEO: Search Engine Optimization (Zoekmachine Optimalisatie) – in dit onderdeel ga je je website gaan optimaliseren om gratis bovenaan de zoekresultaten te staan op relevante zoektermen.
SEA: Search Engine Advertising – hier ga je betalen aan de zoekmachines (Google & Bing) om bovenaan de zoekresultaten te staan. Elke keer iemand op je advertentie klikt moet je betalen aan de zoekmachine.
SEO tips voor beginners
Meer leren over SEO
Wil je meer leren over SEO en een echte SEO specialist worden? Dan raden we je zeker aan om één of meerdere SEO boeken te lezen.
Heb je niet veel tijd om te lezen? Dan zijn podcasts misschien jouw ding?
Wat is onpage SEO
Binnen SEO heb je enkele onderdelen die elk op hun beurt bijdragen tot het verbeteren van je website en rankings. Bij onpage SEO gaat het onder alle elementen en factoren die op de pagina aanwezig zijn. Zowel de technische opbouw, de inhoud, interne links,.
Wat is offpage SEO
Wat is SEO autoriteit?
Wat is technische SEO?
Wat is SEO niet
Bijna een even belangrijke vraag als wat is SEO. Als je spreekt over SEO, dan spreek
- Keywordstuffing
- Set and forget
- Aanpassingen op buikgevoel
Wat is het Belang van SEO
Meer bezoekers aantrekken
Meer vertrouwen van de consument
Uit onderzoek blijkt dat mensen meer waarde hechten en websites meer vertrouwen die bovenaan in de zoekmachines staan
Het is dus heel interessant om een SEO specialist of SEO bureau in te schakelen om de SEO van jouw website onderhanden te nemen.