Wat is CRO? Start met Conversie Optimalisatie!

CRO staat voor Conversion Rate Optimization. Het is een continue proces voor het verbeteren van je website of webshop om meer conversies (sales of leads) te kunnen genereren.

Elke website of webshop heeft als doel meer (rechtstreekse of onrechtstreekse) omzet te genereren.

Dankzij CRO ga je onderzoeken waar bezoekers tegenaan lopen om hun doel te bereiken. Gaande van technische problemen waarbij ze er niet in slagen hun doel te bereiken tot het wegnemen van twijfel of angst.

Elk obstakel dat de bezoeker verhindert om hun doel te bereiken, probeer je via Conversie Optimalisatie op te lossen.

Meer omzet met je website / webshop

Als je meer omzet wil genereren met je webshop of website, dan heb je 2 mogelijkheden:

1. Conversie ratio verbeteren

Met hetzelfde aantal bezoekers op je website of webshop ga je proberen meer omzet te genereren. Hiervoor heb je 2 opties:

  • Meer conversies
    De obstakels die bezoekers ondervinden, waardoor ze niet converteren, weg werken of vragen / twijfels oplossen. Dit kan bijvoorbeeld met de juiste microcopy.
  • Hogere transactiewaarde
    Het aantal transacties blijft gelijk, maar de omzet / winst per transactie wordt hoger. Dit kan door meer te verkopen via bvb up-selling of cross-selling.

2. Meer bezoekers aantrekken

Een andere optie is om geen aanpassingen te doen aan je conversie ratio, maar meer bezoekers aantrekken naar je website. Dit kan door het opzetten van een SEO strategie of het activeren van betalende kanalen zoals Google Ads, Facebook Ads, …

Boekentip: Meer omzet met je webshop

Starten met CRO

Wil je je website structureel verbeteren? Dan moet je starten met CRO (Conversie Optimalisatie). Voor CRO is niet alleen voor de grote spelers zoals Booking.com, Coolblue, … Maar ook kleinere webshops kunnen op een goedkope & eenvoudige manier starten met CRO.

Klantenbevragingen

Wie anders dan je eigen klanten kan je de correcte feedback geven waarom ze wel of niet bij jouw iets aankopen. Spreek je klanten aan, ga met hen in gesprek.

Meestal komen structurele problemen of twijfels die klanten hebben al naar boven na enkele gesprekken. Zo weet je direct waarop je kunt inzetten.

Heatmaps

Ga je webpagina gaan analyseren. Waar klikken mensen op & misschien belangrijker waar klikken bezoekers niet op. Is je Call to Action knop duidelijk & opvallend?

User session recordings

Weten wat je bezoekers doen op je website of webshop kan van goudwaarde zijn. Neem enkele user sessies op van echte gebruikers op je website & ontdek hoe zij jouw website gebruiken.

Je zult versteld staan van wat je te zien krijgt.

A/B testing

Als je weet waar je bezoekers tegenaan lopen dan ga je al snel aan oplossingen of aanpassingen denken. Maar is het wel een goede oplossing? Dit kom je te weten via A/B testen.

Zelf de eerste stappen zetten in CRO hoeft niet moeilijk te zien!

Handige CRO tools

Anno 2020 worden er elke dag nieuwe tools gelanceerd die de verkondigen dat ze de heilige graal zijn. Af en toe zit er wel een interessante tool tussen. Maar je hoeft niet geen grote bedragen neer te tellen om hiermee van start te gaan.

Enkele interessante CRO tools zijn:

  • Hotjar / CrazyEgg voor User Sessies recordings & heatmaps
  • Google Forms / Typeforms voor klanten bevragingen
  • Google Analytics om het gebruik van je website in kaart te brengen

Met deze CRO tools kom je al een heel eind

Waarom is CRO zo belangrijk?

Door het toepassen van Conversie Optimalisatie doe je structurele aanpassingen aan je website of webshop waardoor je een continue stijging zult merken in je verkopen of offerte aanvragen.

Net zoals het toepassen van SEO heeft CRO een blijvende positieve impact op je omzet / winst.

Vergeet microcopy niet

Een website die technisch correct werkt is natuurlijk een must. Als klanten door technische problemen niet kunnen bestellen of hun aanvraag niet kunnen versturen dan moet je nog niet starten met A/B testing.

Via User Sessie Recording kan je ook heel wat technische problemen in kaart brengen & door je webbouwer laten oplossen.

Maar laat ons er nu vanuit gaan dat dit allemaal correct werkt. Dan moet je ook aandacht besteden aan microcopy. Microcopy zijn kleine stukjes tekst (soms 1 of 2 woorden) die je bezoeker doorheen je website leidt richting een bepaald doel.

Denk bijvoorbeeld aan de tekstjes op je knoppen, je USP’s, …

Hanteer bijvoorbeeld niet “Ga verder” maar zet “Ga naar de betaalstap”. Hierdoor geef je de bezoeker duidelijkheid wat de volgende stap is & wat ze mogen verwachten.

CRO Best practices

Wil je van start gaan met CRO maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Dan kunnen CRO best practices misschien wel een leidraad zijn.

Hierbij raden we je aan om de best practices ook kritisch te bekijken & niet klakkeloos over te nemen. Elke doelgroep, webshop, product is anders.

Kijk niet te veel af van de grote spelers zoals Booking.com, Coolblue, … Die partijen hebben ook de grote budgetten en passen continu hun website aan. Dit zijn aanpassen die voor hen misschien werken (dat weet je uiteindelijk niet), maar gaan niet per se ook op jouw website werken.

Wat is het nut van CRO?

Door het toepassen van Conversie optimalisatie zorg je ervoor dat het procentueel aantal converterende bezoekers op je website of webshop hoger wordt.

Met andere woorden, indien het bezoekersaantal op je website gelijkt blijft en van dezelfde kwaliteit, dan zal het conversieratio hoger liggen.

Investeer daarom niet alleen in meer bezoekers naar je website krijgen door bvb SEO of PPC, maar investeer zeker in CRO.

Alle geïnvesteerde budgetten in meer bezoekers zullen daarom meer waarde opleveren.

Inhoudstafel

Meer interessante artikelen