Meer omzet op je webshop – een droom van iedereen die een webwinkel heeft. Door het toepassen van conversie optimalisatie kan je met hetzelfde aantal bezoekers meer omzet genereren. En meer omzet betekent ook meer winst.
Alvorens je investeert in meer bezoekers op je webshop te krijgen, is het interessanter om ook je conversie ratio aan te pakken. Dit doe je door het toepassen van CRO (Conversion Ration Optimization).
Conversie Optimalisatie tips voor meer omzet
Wil je ook meer omzet & meer bezoekers laten converteren in klanten? Dan zijn onderstaande de tips die je nodig hebt.
1. Zorg dat je website of webshop werkt
Dit lijkt misschien een evidentie maar we zien heel veel webshops met (technische) problemen om te bestellen. Test je webshop zelf, volg klanten terwijl ze je webshop gebruiken. Test verschillende browsers waaronder zeker Internet Explorer 11.
2. Zorg voor snelle webpagina’s
Snelheid is een cruciale factor bij conversie optimalisatie. Hier worden regelmatig studies & resultaten over gepubliceerd. Amazon zag zijn omzet met 1% dalen wanneer de snelheid met 100 miliseconden steeg.
Met andere woorden time matters & bytes matters!
3. Ontdek de twijfels & vragen van je klanten
& los ze op! Spreek je klanten aan, ontdek welke twijfels of vragen ze hebben alvorens ze overgaan tot het effectief bestellen. We zijn er zeker van dat veel andere klanten met dezelfde vragen zitten. Los ze op of werk ze weg zodat klanten met een gerust hart & zonder twijfel kunnen bestellen.
4. Kies voor opvallende CTA’s
Duidelijke CTA’s of Call to Actions zijn knoppen of acties die een bezoeker kan doen. Denk hierbij aan “lees meer”, “ontdek”, “plaats in winkelmandje”, … Acties die rechtstreeks of onrechtstreeks meer omzet betekenen voor jouw webwinkel.
Zorg hierbij dat je Call to Actions goed opvallen. Geef ze niet hetzelfde kleur als je webshop. Maar laat ze duidelijk uitspringen. Maar vergeet ook de mensen niet die kleurenblind zijn.
5. Gebruik duidelijke CTA’s (microcopy)
Microcopy zijn de korte tekstjes die bezoekers door je (eCommerce) website loodsen. Bvb de tekst op de knoppen maar ook de tekst vlak naast de knoppen. Teksten die de bezoeker met een gerust hart laat klikken.
Leestip: Microcopy fails die je best vermijd
6. Duik in Google Analytics
Google Analytics is een gratis tool aangeboden door Google die heel doeltreffend ingezet kan worden. Zorg er eerst voor dat de juiste data gemeten wordt (bezoekers / eCommerce tracking / doelen / …)
Maak daarna de juiste segmenten aan om te analyseren wie wel of juist niet converteert.
Enkele tips om te segmenteren:
- Analyseer de verschillende browsers
- Analyseer de verschillende devices (desktop, tablet, smartphone)
- Analyseer de verschillende landen (bezoekers uit België, Nederland, …)
Op basis van die data kan je misschien bepaalde obstakels of vragen te weten komen.
7. Vraag niet te veel informatie
Webshops hebben natuurlijk bepaalde informatie nodig alvorens ze een bestelling kunnen afhandelen zoals:
- Naam
- Adres om te leveren
- Eventueel facturatieadres
- Emailadres om te bevestigen
Maar vraag in de eerste fase niet te veel. Bepaalde informatie kan na het plaatsen van een bestelling nog gevraagd worden:
- Maak een account aan
- Geboortedatum
- Telefoonnummer
- …
Geef ook duidelijk aan waarom je die extra informatie vraagt. Om de klant in de toekomst eenvoudiger te laten bestellen, een cadeautje op hun verjaardag, …
8. Kies voor kwalitatieve (product)foto’s / video’s
Klanten die iets kopen op een webshop hebben vaak het product nog niet gezien of gevoeld. Dit zorgt voor een bepaalde zorg. Zal het product wel passen? Is het mooi? Heel wat van deze vragen kan je oplossen door kwalitatieve productfoto’s of video’s.
9. Schakel basket abandonment targetting in
Heel wat mensen zetten een product in hun winkelmandje om toch niet te bestellen. Best vervelend voor de webshop eigenaar. Schakel daarom basket abandonment emails in.
Klanten die iets in hun winkelmandje geplaatst hebben, tonen een bepaalde interesse in je product. Laat ze dan ook niet weggaan. Stuur hen een mailtje met een link om hun bestelling alsnog af te ronden.
Redenen om niet te bestellen? Er kunnen heel wat redenen zijn waarom iemand niet overgaat tot een bestelling. Ze worden gebeld & moeten iets anders doen. Ze zitten op hun werk en gaan sowieso pas thuis effectief bestellen. Ze zitten op hun smartphone tijdens het pendelen en zijn bijna thuis, … Er zijn miljoenen redenen waarom klanten niet overgaan tot een effectieve bestelling.
10. Denk aan upsell
Meer omzet betekent meer klanten laten converteren of bestaande klanten meer laten kopen. Hoe kan je kopers overtuigen om meer producten aan te kopen.
Verhoog de gemiddelde orderwaarde van je klanten.
- Affichieer duidelijk vanaf wanneer de klant kan profiteren van gratis verzending.
- Presenteer complementaire producten. Kiest de klant voor het ene product, dan kan een ander product aangeraden worden als aanvulling.
Enkele tools voor Conversie Optimalisatie
Je kunt al heel wat problemen en frustaties bij klanten ontdekken door in gesprek te gaan met je klanten.
Maar volgende tools zijn ook enorm handig om je conversie ratio te verbeteren.
- Google Analytics
- Hotjar
- Google Forms
- Typeform
Never ending story
Net zoals SEO is het toepassen van CRO nooit gedaan. Er zijn altijd verbeteringen mogelijk. In het begin wanneer je CRO gaat toepassen zullen de effecten groot zijn. Naarmate je langer met conversie optimalisatie bezig bent, zullen de effecten kleiner worden.
Maar elke procentuele stijging in je conversie ratio betekent meer omzet.
Zelf starten met Conversie optimalisatie?
Dankzij al onze bovenstaande tips kan je zelf aan de slag met conversie optimalisatie. Wil je ondersteuning of hulp met je conversie? Zit je met vragen en/of problemen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!